Het wetsvoorstel bevat regelgeving voor de fusie-effectrapportage en geeft zorginstellingen de mogelijkheid om winst uit te keren aan “derden”. Gisteren stuurde minister Schippers het wetsvoorstel naar de nieuwe Tweede Kamer. Zij gaat in op vragen en zorgen van de fracties en gaat ondertussen door op de ingeslagen weg. Eind mei zijn deze onderwerpen door de toenmalige Tweede Kamer controversieel verklaard.
Zorgvuldig
Verschillende partijen vragen wat er gebeurt als de doelstellingen uit de fusie-effectrapportage niet worden gehaald. Hierop geeft de minister geen antwoord. Ze gaat ervan uit dat een zorgvuldig besluitvormingsproces vooraf voldoende garantie biedt voor de kwaliteit van de zorgverlening. Negatieve gevolgen van eerdere fusies, zijn te wijten aan vooraf onvoldoende doordachte concentraties.
Vangnet
De overheid bedeelt zichzelf geen taak toe in het overeind houden van zorginstellingen. Het gaat primair om de continuïteit van zorg en niet van zorginstellingen. Een rol van de overheid bij dreigende faillissementen, zou de zorgkosten alleen maar opstuwen. De overheid verwacht dat zorginstellingen dan eerder geneigd zijn om onverantwoorde risico’s te nemen omdat ze weten dat de overheid toch wel bijspringt. De verantwoordelijkheid voor de continuïteit van zorg ligt in eerste instantie bij zorgverzekeraars en zorgaanbieders. Mocht de zorgverzekeraar zich niet aan zijn zorgplicht kunnen houden en zijn verzekerden onvoldoende zorg kunnen bieden, dan kan hij zich tot de overheid wenden en een beroep doen op overmacht. In het uiterste geval kan de overheid een tijdelijke vangnetstichting instellen. (Zorgvisie-Carina van Aartsen)
Lees ook:
Controversieel verklaarde onderwerpen zorg
Private investeringen ziekenhuis controversieel verklaard
dat moeten ze omkeerbaar maken, nu ze er een grote puinhoop van gemaakt hebben?
De effecten van de doorgevoerde regels afrekenen met de gevestigde orde!
Het bovenstaande artikel geeft precies aan waar het in de ZORG aan schort. De doelstellingen uit de fusie-effectrapportages worden niet gehaald , omdat ZORG voor patienten en clienten te veel tijd en geld en personeel vergt ten koste van de doelstellingen van de fusies , die een Balkenende overschrijdende salarisnormering benodigen. De benodigde opsplitsing van de onvolkomen fusie heeft dan wel als effect een beroep op de riante ontslagvergoeding van de gelukkige verantwoordelijken voor de mislukte fusie en extra kosten voor de vaak voortijdig vertrekkende ondeskundige interimregelaars. De gekrompen werkvloer heeft dan weer de dankbare taak de handenaanhetbedZORG niet te laten lijden onder het door graaizucht verminderde, duurdere zorggeld. STELLING:
Duurdere zorg wordt niet veroorzaakt door managers die zich voortplanten ( kost teveel tijd ), maar door KLONEN. q.e.d.